Jeśli chce się samemu przygotowywać zajęcia, posiłkując się jedynie podręcznikami, a nie na nich opierając, czeka nas nie lada wyzwanie. Kiedy trzy lata temu zaczynałam udzielać korepetycji, przygotowywanie się do zajęć zabierało mi tyle czasu, że momentami czułam się bardziej przytłoczona ilością przejrzanych stron internetowych niż zmotywowana, by stworzyć coś fajnego. Materiałów w sieci jest od zarojenia, przy czym trzeba jeszcze pamiętać o tym, by były to materiały nie tylko atrakcyjne dla naszych uczniów, ale również praktyczne, dostosowane do poziomu (chyba, że chcemy dostosować je sami) i poprawne merytorycznie. Być może zastanawiasz się, po co wkładać tyle wysiłku w przygotowywanie zajęć, skoro prościej jest wyciągnąć podręcznik, albo dwa. O tym, dlaczego unikam podręczników przeczytasz TU. W dzisiejszym wpisie przekazuję wam coś what I would have given my right arm for gdyby ktoś podarował mi to na początku mojej drogi korepetytora. Przed wami lista stron internetowych, na których za darmo możecie pobrać materiały do nauki angielskiego - niekiedy bazowe, innym razem całe scenariusze zajęć!

MATERIAŁY FILMOWE 

Jedne z najciekawszych zajęć, które przeprowadziłam, bazowały na wykorzystaniu krótkich, ciekawych filmów animowanych. Najbardziej pomogła mi w tym strona Film-English, na której znajdziecie nie tylko filmy, ale gotowe scenariusze zajęć dotyczące również filmów pełnometrażowych. Kiedy na Film-English nie mogłam znaleźć animacji na interesujący mnie temat, zaczęłam sama przeszukiwać Internet. Tak oto natrafiłam na  Everything Animated - kanał na vimeo, na którym co prawda nie znajdziecie gotowych zajęć, za to bardzo dużo ciekawego kontentu, w tym produkcje które otrzymały przeróżne nagrody filmowe. Jeśli chodzi o filmy, które ćwiczą również umiejętność słuchania ze zrozumieniem na bardziej zaawansowanym poziomie, nie będzie chyba zaskoczeniem, gdy polecę stronę TED Talks. Jeśli jeszcze jej nie znacie, nic więcej nie zdradzę - kliknijcie link i przekonajcie się sami.

SŁUCHANIE ZE ZROZUMIENIEM 

Chyba najtrudniej na początku było mi znaleźć materiały na słuchanie ze zrozumieniem. Oczywiście i tym razem najlepiej sprawdzą się materiały autentyczne, dostosowane do zainteresowań kursanta, a tych znajdziecie masę na Youtube. Co jednak, jeśli nasz uczeń dopiero zaczyna przygodę z angielskim? Moją ulubioną stroną w takich przypadkach pozostaje wielka internetowa biblioteka ELLLO. Zdecydowanym plusem tej strony jest to, że w nagraniach biorą udział osoby różnych narodowości, co pozwoli osłuchać się uczniowi z wielokulturową wymową. Znajdują się na niej także zadania na słuch oparte o konkretne zagadnienie gramatyczne. Zazwyczaj do każdego nagrania dodane jest także przykładowe ćwiczenie, najczęściej w formie testu wyboru, proponuję jednak skomponować je samemu. Pozostałe strony z ćwiczeniami na słuch to: LanternFish ESL (króciutkie dialogi na różnych poziomach opanowania angielskiego + ćwiczenia), British Council (różne poziomy zaawansowania + ćwiczenia), Listen a Minute (minutowe monologi na różne tematy + ćwiczenia) oraz Listen Again English (strona zawiera co prawda tylko kilka nagrań, jednak bardzo dobrej jakości + ćwiczenia). 

CZYTANIE 

Internet pęka w szwach od wszelkiego rodzaju blogów, gazet internetowych i artykułów. Te proponuję wyszukiwać zgodnie z zainteresowaniami kursanta, więc gdybym chciała zamieścić tutaj listę stron, byłaby ona nieskończona. Większość brytyjskich gazet w wersji online jest płatna i wymaga subskrypcji. Za darmo materiały możemy znaleźć na stronie The Guardian. Bezpłatne artykuły dotyczące bieżących spraw, kultury, podróży, zdrowia, polityki dostępne są także na stronie radia BBC. Powyższe strony są jednak "zjadliwe" dla uczniów na poziomie B2+ i wyżej. Co z niższymi poziomami? Z pomocą przychodzi nam strona Breaking English News na której znajdziecie gotowe scenariusze zajęć z ćwiczeniami na słuchanie, mówienie, pisanie i czytanie w jednym. 

To już wszystkie moje propozycje na dziś. Co dorzucilibyście do tej listy? 

Brak komentarzy